Det hele begynner med skjemaet
Low Chair Gropius CS2 Fluffy Edition av Noom
Vi finner tilfredsstillelse i geometriske former. Hvordan de gir orden til omgivelsene våre, former måten vi samhandler med objekter og rom. For oss begynner denne følelsen av struktur og harmoni med naturen. Trær, blader, sol, skyer, steiner og havets rytmiske bølger - disse naturlige elementene har vært med oss fra det øyeblikket vi ble født. Før bygninger, møbler og hverdagsgjenstander ble skapt, var naturen vårt eneste miljø. Denne intuitive forbindelsen til organiske former har påvirket alt vi designer, og gjør det umulig å skille menneskelig kreativitet fra formene som finnes i villmarken.
Produktdesign er dypt forankret i geometriske prinsipper. Krakker minner oss om solide trestubber, bord har likheten med falt tømmerstokker, sofaer er konturene av glatte elvesteiner formet av tiden, og lamper ser ut som gløden fra ildfluer eller solen som titter gjennom blader.
Harbuz lounge av Diza Collective
Noen kan si at det er med vilje, andre hevder det er ubevisst. Kreativitet er vanskelig å forstå og definere, men det er definitivt en kombinasjon av fantasi, erfaring og omgivelser. Det vi ser reflekteres i tankene våre, som for kreative mennesker, designere spesifikt, utvikler seg til objekter. Mens de skaper, blir designere inspirert av mennesker, kunst, futurisme, følelser og så mange andre ting, men de kommer til slutt alltid tilbake til naturen. Vi ser det som lengselen etter å bli forbundet med noe ekte og vilt, spesielt i en verden konsumert av teknologi og kunstige konstruksjoner.
Moderne møbler lener seg til enkelhet, organisk mykhet - stykker som gjenspeiler vår medfødte forståelse for form. Til syvende og sist viser møblene vi velger ikke bare vår stil, men også en dypt forankret forbindelse til formene som har omgitt oss i tusenvis av år.